Monday 14 November 2011

Worker and Leader



Karnival Kokurikulum Matrikulasi, (KAKOM Ke-11) , 10 - 16 hb November 2011

Kehidupan pelajar ada bermacam. Di sekolah mahupun kolej, di kolej mahupun universiti, setiap pelajar ada corak kehidupannya tersendiri. Ada yang bermatlamatkan straight A's sahaja, dan ada yang mahu sekadar berjumpa dengan rakan - rakan dalam erti mencari keseronokan. Ada pula yang nak mencari teman hidup. Ada juga yang tak bermatlamat langsung. Sekadar menghadiri kuliah sebagai masa yang ideal untuk tidur. Itu yang saya boleh nampak lah. Sekadar pandangan peribadi daripada saya. Saya 'respect' dengan para pelajar yang studynya bersungguh, hubungan dengan kenkawannya baik, dan hubungan dengan Allah juga baik. Malah, tak banyak yang boleh kita jumpa orang sebegitu di sebarangan kolej atau universiti. Setakat ini yang banyak saya jumpa ialah mereka yang bertekad nak strive exam, and study semata - mata untuk exam. Tapi in the end, takdelah strive seperti yang diinginkan. Ade juga yang strive, tapi tak banyak.

Ade juga manusia dalam satu organisasi mempunyai dua kemungkinan sikapnya. Idependent, or dependent. Ada 'worker' yang dependent, hanya menunggu arahan, dan mengharapkan orang lain untuk melakukan suatu tugasan untuknya. Leader yang dependent ada gak. Dia mengharapkan pengikut - pengikutnya sahaja untuk melakukan tugasan selepas memberi arahan kepada mereka.

(gambar hiasan)

Tapi tak pernah 'turun padang'. Ada pula worker yang independent, dan lebih baik lagi, dia proaktif. Pekerja yang tidak kenal erti rehat. Yang bertungkus lumus melaksanakan tugasnya walaupun melakukannya seorang diri. Dan di penghujung harinya dia terlentang di atas katil, kepenatan. Tapi jika ada banyak worker sebegini dalam sebuah organisasi, mantaplah sumber tenaga kerja mereka. Ada pula leader yg independent. Idea - ideanya mencurah - curah dari fikirannya. Hasil daripada pengalaman dan didikan yang diterima. Dia juga tidak membiarkan para pengikutnya membuat kerja. Dia tidak akan duduk dengan selesa jika di saat itu para pengikutnya sedang bermandi peluh. Hmm.. susah nk cari org camtu. Sepertimana Rasulullah s.a.w bersama - sama bermandi peluh dengan para sahabat menggali parit besar pra peperangan Khandaq..


Worker dan leader yang independent adalah ciri - ciri yang disenaraikan dalam salah satu muwasoffat individu muslim yg disenaraikan oleh Imam Hassan al-Banna. Qodirun 'alal kasbi.

Mari kite refleksi samada kita ada adalah seorang dependent worker and leader atau independent worker and leader.

'Menjadi orang yang penting adalah baik, tetapi menjadi orang yang baik, jauh lebih penting'

1 comment: