Saturday, 8 January 2011
Telunjuk yang Bersyahadat...
Thursday, 16 December 2010
Pusing bukan sebarang pusing...

Assalamualaikum dan salam perjalanan buat mereka yang sedang bercuti dan sempat untuk mengunjungi blog saya yang sudah lama tidak terupdate ini... Dan kepada mereka yang sedang mencuri masa untuk beronline, jangan leka dengan kebebasan yang dikecapi, lebih - lebih lagi calon - calon Sijil Pelajaran Malaysia yang baru atau akan menyelesaikan peperiksaan yang dikatakan menentukan hidup mereka, dan jangan lupa ber'online' dengan Allah s.w.t sebagai bekalan sepanjang hayat...

2. Musnahkan jahiliah hingga ke akar umbi. Tumbuhan yang kehilangan separuh daripada batangnya berpotensi untuk tumbuh dan membiak semula seperti sediakala. Jahiliah ibarat parasit yang besar serta mempunyai dahan dan akar yang luas dan banyak akarnya. Akarnya menyerap nutrient sebatang pokok besar sehingga terbantut pertumbuhannya, sehingga akhirnya menyebabkan pokok tersebut mati. Parasit ini bukan sebarang parasit, ia boleh hinggap ke apa jua jenis pokok dan bisa menyerap 'ruh' pokok tersebut. Begitu juga dengan jahiliah. Ia berpotensi merosakkan sesiapa sahaja jika seseorang itu membenarkan jahiliah hinggap di bahunya.
3. Sabar dengan ikhwah. Manusia ini berbeda. Hatinya tidak sama. 'Background' hidupnya juga tidak serupa. Walau diikat dengan ikatan aqidah yang sama, fikrah yang sama, diletakkan dalam satu jemaah yang sama, serta dalam satu usrah yang sama sekalipun, masih ada ikhwah yang mempunyai atitud yang kurang disenangi ikhwah yang lain. Padanya bergurau itu adalah satu cara memupuk ukhuwwah islamiyah, ada pula yang menganggap mencucuk ikhwahnya yang lain dapat merapatkan jurang persahabatan. Sabarlah saudaraku kerana firman Allah s.w.t ada menyatakan:-
4. Jadilah problem solver, bukan problem speaker. Jika menjadi problem speaker, lama kelamaan kemungkinan besar menjadi problem maker. Berusahalah mencari jalan penyelesaian kepada suatu masalah yang timbul. Jangan sibuk menyuarakan masalah sudah sedia ada. Sudah hujan, mahu siram pokok lagi. Sebaliknya kita harus menggunakan akal yang ada untuk mencari solusi kepada problem yang sudah sedia ada. Misalnya, ketika itu kami tiba di sebuah pantai di Kelantan. Tiba - tiba van kami tersangkut di dalam pasir. Di kalangan kami banyak menyuarakan pelbagai cadangan dan kami mencuba satu demi satu cadangan yang diberi. Akhirnya, kembali juga van tersebut ke pangkal jalan.
Pentingnya kita untuk mengerah akal untuk memikirkan jalan penyelsaian dan bukannya bising menyuarakan masalah...
5. Berdoalah semoga kita tsabat di jalan ini. Sepanjang kembara kami di 10 negeri di semenanjung Malaysia, pelbagai ikhwah yang telah kami jumpa. Antaranya seorang ustaz yang sudah berumur 66 tahun. Walaupun fiziknya agak berusia, tetapi semangat dan ruh perjuangan beliau masih jelas terpampang di wajahnya. Murabbi saya mengatakan, "Walaupun sudah berusia, tetapi masih tsabat di jalan dakwah..."
6. Hidup ini memerlukan pengorbanan. Apatah lagi hidup sebagai seorang da'ie. Dalam nukilan Imam Hasan al - Banna iaitu Risalah Ta'alim, As-Syahid mengatakan,
Bersedialah untuk mengorbankan harta maupun wang, masa, malah nyawa sendiri untuk ummat. Jangan biarkan perut ini kenyang tetapi membiarkan umat fulus dan kelaparan. Jangan biarkan diri ini bermewah walhal di ceruk dunia ada saudara hidup sebatang kara. Berkorbanlah wahai saudaraku.
Akhir sekali, ayolah kita berdoa kepada Allah s.w.t agar mengurniakan kita kekuatan yang berpanjangan di sepanjang jalan dakwah dan tarbiyah ini. Tsabatlah saudaraku. Wassalam...
"Jalan Dakwah, Sho'bun tapi Thabit, Towil tapi Asil, Bati tapi Ma'mun"
Saturday, 14 August 2010
Sang Da'ie Yang Tidak Pernah Gentar
Kekalahan umat Islam dalam perang Uhud menyebabkan bangkitnya kemarahan orang-orang badwi di sekitar Madinah untuk mencemuh dan mengungkit-ngungkit dendam lama yang sebelumnya sudah terpendam. Namun tanpa curiga sedikit pun Rasulullah memberikan sambutan baik atas kedatangan sekelompok pedagang Arab yang menyatakan keinginan sukunya hendak mendengar dan memeluk Islam. Untuk itu mereka meminta para jurudakwah dikirimkan ke kampung suku itu. Rasulullah s.a.w meluluskan. Enam orang sahabat yang alim diutus untuk melaksanakan tugas tersebut. Mereka berangkat bersama para pedagang Arab itu.
Di kampung Ar-Raji, dalam wilayah kekuasaan suku Huzail, para pedagang itu tiba-tiba melakukan pengurangan atas keenam sahabat Rasulullah s.a.w, sambil berseru meminta bantuan kaum Huzail. Keenam pendakwah itu dengan pantas menghunus senjata masing-masing dan siap mengadakan perlawanan, setelah insaf bahwa mereka tengah dijebak.
Para pedagang yang licik tadi berteriak, "Sabar saudara-saudara. Kami tidak bermaksud membunuh atau menganiayai kalian. Kami cuma mahu menangkap kalian untuk kami jual ke Makkah sebagai budak belian. Keenam sahabat Rasulullah s.a.w itu tahu nasib mereka bahkan lebih buruk daripada terbunuh dalam pertarungan tidak berimbang itu. Kerana mereka segera bertakbir seraya menyerang dengan tangkas.
Terjadilah pertempuran seru antara enam pendakwah berhati tulus dengan orang-orang yang beringas yang jumlanya jauh lebih besar. Pedang mereka ternyata cukup tajam. Beberapa orang lawan telah menjadi korban. Akhirnya tiga sahabat tertusuk musuh dan langsung gugur. Seorang lagi dibaling batu beramai-ramai hingga tewas. Bakinya tinggal dua orang; Zaid bin Addutsunah dan Khusaib bin Adi.
Apalah daya dua orang pejuang, betapa pun lincahnya perlawanan merek, menghadapi begitu banyak musuh yang tangguh ? Selang beberapa saat sesudah jatuhnya empat sahabat tadi, kedua orang itu dapat dilumpuhkan dan belenggu. Lalu mereka diangkut menuju pasar budak di Makkah. Zaid dibeli oleh Shafwan bin Umayyah. Ayah Shafwan, Umayyah bin Khalaf, adalah majikan Bilal dan Amir bin Fuhairah. Umayyah terkenal sangat kejam kepada budak-budaknya. Bilal pernah disalib di atas pasir dan dijemur di tengah teik matahari dengan badan ditindihi batu. Untung Bilal ditebus oleh Saiyidina Abu Bakar Assidiq dan dimerdekakan. Orang Habsyi ini kemudian terkenal sebagai sahabat dekat Rasulullah s.a.w. dan diangkat sebagai Muazin, tukang azan.
Dalam perang Badar, Umayyah bin Khalaf berhadap-hadapan dengan bekas budaknya itu. Dan Bilal berhasil membunuhnya dalam pertempuran yang sengit satu lawan satu. Adapun Khubaib bin Adi diambil oleh Uqbah bin Al-Harits dengan tujuan yang sama seperti maksud Shafwan membeli Zaid bin Abdutsunah. Iaitu untuk membalas dendam kebencian mereka kepada umat Islam.
Maka oleh orang-orang Quraisy, Zaid diseret menuju Tan'im, salah satu tempat untuk miqat umrah. DI sanalah Zaid akan dijalani hukuman pancung, buatkan sesuatu yang ia tidak pernah melakukannya, iaitu terbunuhnya Umayyah bin Khalaf, ayahanda Shafwan. Menjelang algojo menetak parangnya, pemimpin kaum Musyrikin Abu Sufyan bertanya garang, "Zaid bedebah, apakah engkau senang seandainya di tempatmu ini Muhammad, sedangkan engkau hidup tenteram bersama keluargamu di rumah ?"
"Janganlah begitu," bantah Zaid dengan keras. "Dalam keadaan begini pun aku tidak rela Rasulullah tertusuk duri kecil di rumahnya."
Abu Sufyan menjadi marah. "Bereskan," teriaknya kepada algojo. Dalam sekelip mata, sebilah parang berkilat di tengah terik matahari dan darah segar menyembur keluar. Zaid bin Abdutsunah gugur setelah kepalanya dipotong, menambah jumlah penghuni syurga dengan seorang syuhada' lagi. Di hati Abu Sufyan dan orang-orang Quraisy lainnya timbul keheranan akan kesetiaan para sahabat kepada Muhammad. Sampai tergamam di bibir Abu Sufyan ucapan kagum, "Aku tidak perna menemukan seorang yang begitu dicintai para sahabat seperti Muhammad."
Sesudah selesai pemancungan Zaid, datang pula rombongan lain yang menyeret Khubaib bin Adi. Sesuai dengan hukum yang berlaku di seluruh Tanah Arab, kepada pesalah yang dijatuhi qisas mati diberikan hak untuk menyampaikan permintaan terakhir. Demikian juga Khubaib. Juru dakwah yang bestari ini meminta izin untuk solat sunnah dua rakaat. Permohonan tersebut dikabulkan. Dengan khusyuk dan tenang, seolah-olah dalam suasana aman tenteram tanpa ancaman kematian, Khubaib melaksanakan ibadahnya sampai selesai. Setelah salam dan mengangkat dua tangan, ia berkata, "Demi Allah. Andaikata bukan kerana takut disangka aku gentar menghadapi maut, maka solatku akan kulakukan lebih panjang."
Khubaib disalib dahulu lalu dihabisi sepertimana dilaksanakan ke atas Zaid bin Abdutsunah. Jasadnya telah lebur sebagaimana jenazah lima sahabatnya yang lain. Namun semangat dakwah mereka yang dilandasi keikhlasan untuk menyebarkan ajaran kebenaran takkan pernah padam dari permukaan bumi. Semangat itu terus bergema sehingga makin banyak jumlah pendakwah yang dengan kekuatan sendiri, atas biaya peribadi, menyelusup keluar-masuk pedalaman berbatu-batu karang atau berhutan-hutan belantara buat menyampaikan firman Tuhan menuju keselamatan...
Thursday, 17 June 2010
Takut Dengan Ketidaksempurnaan Diri
- mempunyai banyak kelemahan
- tidak soleh
- tidak baik
- perangai seperti syaitan
- merasakan diri tidak cukup ilmu
'Aku ni bukanlah bagus sangat...'
'Sapelah aku nak bimbing orang...'
Sedemikianlah bisikan syaitan yang mampu untuk memperdaya kita untuk tidak sanggup memikul tanggungjawab ini dengan sebaik-baiknya...
Nabi juga pernah mengatakan ganjaran untuk seseorang itu menyebabkan orang lain mendapat hidayah ialah satu dunia dan seisinya! Oleh itu, dimanakah usaha - usaha kita untuk mengumpul bekalan untuk akhirat kelak? Inilah dia, antara bekalan yang paling Allah suka, iaitu dakwah...
Sunday, 13 June 2010
Izzah Berdakwah...
Allah s.w.t Maha Agung. Segala yang disandarkan pada-Nya adalah perkara yang agung.
Dakwah Allah sangat agung kerana nilainya dalam hidup alam semesta ini tidak terkira, ia boleh dikatakan nyawa kepada alam ini. Ini kerana ia adalah tujuan penciptaan manusia, penurunan Al-Quran dan penciptaan alam semesta ini.
Seseorang yang menyandarkan dirinya kepada dakwah, ia bererti menyandarkan dirinya pada sesuatu yang paling mulia. Oleh kerana itulah mereka yang mewaqafkan diri untuk dakwah Allah ini akan terus kekal, disebut-sebut sehingga ditulis dalam kitab yang paling mulia, iaitu Al-Quran Al-Karim.
Para anbiya’ dan salafussoleh ketika mewaqafkan diri mereka dengan dakwah ini, mereka tidak berniat atau menyangka mereka ini akan dikenang sepanjang zaman, tetapi Allah telah mengangkat nilai mereka yang tinggi, sehingga mengabadikan nama-nama insan terpilih itu dalam kitab-Nya, dan menggerakkan jari-jemari para penulis sejarah sahabat untuk mencatat segala riwayat hidup, generasi-generasi dakwah yang agung ini.
Diri mereka hancur lebur, dek kerana kemuliaan dakwah ini. Mereka meletakkan dakwah di hadapannya, maka segalanya pasti menjadi remeh dan mudah di sisinya. Seperti kata-kata pepatah Arab:
- Barangsiapa yang mengetahui betapa besarnya nilai barang yang diminta, sudah pasti ringanlah baginya segala apa yang dikorbankan -
Orang begini Allah akan naikkan martabatnya, di sisi manusia, dan seluruh alam semesta, serta yang paling hebat adalah di sisi-Nya.
Dalam kehidupan seharian kita, kadang-kadang kita mencari sebuah kemuliaan.
Lantas kita mencari kemuliaan berbentuk kemasyhuran di sisi manusia, material, berbentuk intelektual, berbentuk fizikal, dan apa-apa bentuk lagi yang zahir-zahir.
Kita semua adalah makhluk yang mulia. Tetapi kemuliaan kita ada darjatnya. Buktinya Allah menyebut orang yang paling mulia adalah orang yang bertaqwa.
Bila kita mencari jenis-jenis kemuliaan yang disebut, maka satu pun daripadanya tidak mampu membawa kita kepada taqwa. Ini adalah kerana taqwa itu sebenarnya kita membina dinding di antara diri kita dan maksiat. Semakin tinggi dinding tersebut, maka semakin susah untuk kita ke seberang maksiat, lantas makin tinggi nilai taqwa kita.
Segala yang disebutkan tadi itu langsung tidak mampu membawa kita ke arah kemuliaan yang paling tinggi. Bahkan ia hanya kemuliaan di sisi manusia, dan di sisi Allah nilainya tiada.
Maka di sini bila kita merenung ayat-ayat Allah seperti yang disebut di atas, maka kita mengetahui bahawa kemuliaan sebenar yang patut kita cari, adalah kemuliaan yang membawa kita makin rapat kepadanya. Maka ia tidak lain dan tidak bukan, adalah kemuliaan dakwah Allah itu sendiri.
Bila sang daie meletakkan di hadapan matanya, di hadapan segala amalnya, di hadapan segala pertimbangannya, mahu memuliakan dakwah Allah, maka pada ketika itulah Allah akan memuliakannya, dan meletakkannya di hadapan saf-saf para mujahidin yang telah mewakafkan diri mereka, hanya kerana mahu dakwah Allah itu terus mulia.
Ini berlaku dalam sejarah. Sejarah telah memuliakan generasi sahabat, kerana mereka membawa kemuliaan dakwah ke seluruh alam. Lantas mereka menjadi generasi yang paling tsiqah sehinggakan riwayat hidup mereka dinilai satu-satu kerana boleh dibuat contoh dan dalil bagi orang-orang yang selepas mereka.
Kehidupan mereka sebelum mendapat keizzahan dakwah itu penuh dengan jahiliyyah yang sangat dahsyat. Tetapi seperti mana Allah telah menggantikan kegelapan malam dengan cahaya mentari pada waktu siang, seperti itulah Allah memuliakan mereka dengan cahaya dakwah, yang telah membawa rahmat ‘kemuliaan’ (izzah) kepada seluruh alam.
Oleh kerana kemuliaan ini sungguh tinggi, maka dengan itulah Umar Al-Khattab r.a menyebut kalimah yang masyhur:
“Kita adalah kaum yang dimuliakan dengan Islam, jika kita cari selainnya maka Allah akan hinakan kita”.
Ini kerana umat Islam adalah umat dakwah. Mereka mulia kerana amanah dakwah yang telah diamanahkan kepada mereka. Jika mereka meninggalkan dakwah, maka Allah pasti akan menggantikannya dengan umat yang lain, kerana mereka ini sudah tak layak memikul amanah ini.
Mereka dahulunya ketika merasakan kemuliaan ini, mereka mencari sebanyak mungkin ruang agar dakwah itu mulia di segenap pelusuk dunia. Diri mereka menerjah seluruh dunia agar dakwah itu subur dan kemuliaannya terkembang ke seluruh umat. Diri mereka adalah dakwah yang mulia. Dengan diri mereka dakwah itu mulia.
Mereka tidak memahami bahasa-bahasa picisan kerana himmah (kehendak) mereka melepasi segala ketinggian alam semesta dan bersambung terus kepada Tuhan Arasy. Mata dan kepala mereka sering mendongak ke langit, menandakan jiwanya sentiasa terpaut pada Tuhan Yang Maha Tinggi, sepertimana terpautnya jiwa Kekasih s.a.w ketika menunggu wahyu penentuan qiblat daripada Allah.
“Sesungguhnya Kami telah melihat pandanganmu yang berulang-ulang ke arah langit, maka dengan itu Kami akan mengarahkan agar kamu menghadap kepada qiblat yang kau redha, maka palingkanlah mukamu ke Masjidil Haram” – Surah Al-Baqarah.
Jika kita ingin mulia, ambillah kemuliaan yang sebenar di sisi Allah. Padanya ada segala kemuliaan, tinggikan himmah kita hingga mencapai kepada matlamat yang paling agung iaitu tersebarnya dakwah ini dan menjadikan dakwah ini dimuliakan di seluruh dunia.
Ajarlah generasi kita erti kemuliaan ini, didiklah mereka dengan erti kemuliaan ini seperti mana Allah mendidik Musa a.s dengan firmannya:
“Kami berkata: Janganlah takut, sesungguhnya engkau (wahai Musa) lebih tinggi (daripada mereka itu – firaun dan ahli sihirnya)” – Surah Taha
Musa pada ketika itu tiada langsung kemuliaan duniawi untuk mengalahkan Firaun dan pengikutnya, tetapi dirinya yang membawa risalah itu sudah cukup untuk Allah memuliakan dirinya di hadapan semua manusia yang hadir menyaksikan pertembungan antara tipu daya sihir dan juga mukjizat Musa a.s.
Pada ketika Allah menzahirkan kemuliaan dakwah kepada manusia, segala kemuliaan duniawi itu akan mencari pembawa-pembawa dakwah yang sangat agung ini. Seperti mana orang-orang yang sesat di tengah hutan akan mencari-cari cahaya yang boleh menunjukkan jalan di tengah malam yang gelap gelita.
Ia dapat ditunjukkan dalam kisah Musa a.s ini, ahli-ahli sihir itu lantas terus bersujud kepada Allah dan memeluk Islam. Tidakkah itu satu kemuliaan duniawi (dengan sujudnya orang yang hebat dan masyhur di sisi kaum Firaun, tetapi lantas menyokong risalah Musa a.s) setelah kemuliaan dakwah terzahir?
Letakkanlah kemuliaan dakwah di hadapan diri kita, nescaya segala yang kita lakukan akan menjadi mulia, tidak kira ia adalah study, bekerja, menolong ibubapa, mengajar, berjalan ke masjid dan sebagainya. Pohonlah agar Allah sentiasa muliakan kita dengan dakwah, dan memuliakan dakwah dengan diri kita.
Ingatlah orang terdahulu dirinya layak digelar syuhada’ dan perintis jalan ini kerana diri mereka sentiasa terbakar dengan rasa izzah dakwah, bukan izzah jahiliyyah. Mereka sentiasa menghayati firman Allah:
“Adakah mereka (orang munafiq) menyangka di sisi mereka itu ada ‘izzah’, sesungguhnya ‘izzah’ itu segalanya adalah pada Allah” – Surah An-Nisa’.
Himmah mereka yang membuak-buak membuatkan diri mereka sentiasa bertaharruk, mencari segala ruang agar obor-obor kemuliaan dakwah ini dapat dinyalakan dan menyelamatkan seberapa ramai mungkin manusia daripada jahiliyyah.
Himmah mereka untuk menyelamatkan manusia seperti kata-kata Isa a.s apabila tiba di suatu kampung :
“Tunjukkan padaku manakah lelaki yang paling jahat di sini?”
Lantas teman rapatnya Yahya a.s yang ketika itu bersamanya bertanya :
“Mengapa kau mahu lelaki yang paling jahat?”
Lantas Isa a.s menjawab: “Kerana aku ingin mengubatinya”
Akhirnya dengan izzatud dakwah ini, ia akan menjadikan kita seperti mana ia telah menolak orang-orang sebelum kita untuk tunaikan amanah yang penuh sarat dengan cubaan dan ujian, namun himmah mereka yang kuat telah menjadikan istiqamah sebagai jalan yang paling dicintai, kerana mereka memahami ..
Bilamana mereka meminta agar ditunjukkan jalan yang lurus;
Jalan yang lurus bermaksud jarak yang paling dekat di antara dua titik seperti yang dikatakan oleh Ibnu Qayyim dalam Madarij Salikin. Maka oleh kerana itu, istiqamah itu bermaksud kelurusan dan dekatnya ia pada tujuan (ghayah) iaitu Allah.
Dengan itu, mereka memahami bahawa hakikat istiqamah itu adalah pada dekatnya ia dengan Allah, dan bererti taqarrub. Lantas mereka dengan himmah yang tinggi itu sentiasa memohon agar sentiasa rapat dengan Allah… melalui jalan orang-orang yang istiqamah.
Maka benarlah kata-kata Allah:
“Dan bagi Allah segala kemuliaan, dan juga Rasul-Nya, dan para mukminin tetapi orang yang munafiq tidak mengetahuinya” – Surah Munafiqun.
Wallahua’lam
Petikan artikel